Teksten i toppen læser du næppe

Folk læser ikke dine tekster

Gode overskrifter og en spændende indledning bliver læst. Derefter hopper mange af, hvis dine digitale tekster ligner dét, du ser her…

Tekst, der ser ud som den her, bliver ikke læst. Ikke nær så meget som hvis den bliver forvandlet til tekst, der passer til moderne, digitale læsevaner. En tekst som denne kan rutinerede læsere sagtens klare på papir. Særligt når og hvis læseren på forhånd har besluttet at bruge tid på at læse. Hvordan vi reagerer på digitale tekster findes der masser af metoder til at måle. De målinger viser entydigt, at massiv tekst som denne her er ineffektive og lige til den digitale papirkurv. Det er ikke nok, at teksten er fejlfri og velskrevet. Digitale tekster skal skrives og designes helt anderledes en papirtekster, hvis de skal have effekt på læseren.

Hvis man skovler tekst på sin hjemmeside, så den ligner teksten her, mister man mange af de besøgende, der kommer forbi. De fleste vil læse den store overskrift men springer højst sandsynligt resten over, fordi teksten ikke er skrevet, så den er velegnet til skærm og til læsere med digital hjerne og slatten koncentration.

Siden er særligt slem på smartphone, hvor den fylder langt mere end et skærmbillede. På en lille skærm er det en massiv og alt for ensformig tekst. Væg-til-væg-tekst, kan man kalde det. En tekst som den her bliver derfor ikke læst af ret mange. Det er alt for brede tekstlinjer og det appellerer ikke til at blive læst, medmindre vi er mere end almindeligt interesseret i indholdet. Og sådan er der faktisk adskillige tekster online, der ser ud. Der er endog adskillige ellers dygtige og velskrivende professionelle tekstforfattere, journalister og andre kommunikationsfolk, der skriver så teksttungt – især dem, der har lært at skrive på papir. Massiv tekst er udbredt blandt tekstforfattere, der primært skriver til papir, blandt journalister, der har arbejdet på papiraviser og kommunikationsfolk, der er vant til at skrive rapporter i Word. De har skrivevaner, der ofte gør deres tekster uinteressante for læsere med digital hjerne og slatten koncentration. De fleste læser kun tekster online, hvis de på forhånd ved, at teksten er i topkvalitet. Skal vi fristes til at læse en digital tekst, skal den være ekstraordinært underholdende eller særligt værdifuld – eksempelvis hjælpe med værdifulde løsninger på påtrængende problemer.

100 ord er den magiske grænse

Overskriften er altafgørende. Er den ikke interessant bliver resten ikke læst.

Kom straks til sagen. Skriv skarpe og kontante afsnit. Fortæl noget væsentligt. Og fortæl det ved at bruge max. 100 ord.

Gør sætninger korte. Undgå at afsnit er på mere end 3-4 linjer på en smartphone.

Tæl karakterer på en linje – bogstaver og mellemrum. Max 35 karakterer på en linje på smartphone. Cirka 60 på computerskærm.

100 ord passer til et skærmbillede på en smartphone. (Her fik du ialt 100 ord)

 

Stor og lille skærm

Tjek denne side på forskellige skærmtyper – smartphone, tablet, lille bærbar computer og en stor computerskærm

Mobilvenlig tekst

Forførende ord i starten af sætninger og afsnit fanger opmærksomheden. Og så må teksten også gerne være “fysisk indbydende”. Altså mobilvenlig.

Mobilvenlig tekst er ikke bare et spørgsmål om at gøre det let at læse på smartphone.

Tag din mobil i hånden og gå en tur, mens du læser denne tekst. Mobilvenlig tekst er nem at læse. Nem at oveskue. Den er nem både at skanne, skimme og læse.

Bip og notifikationer fra smartphone afbryder os. Også når vi læser på en stor skærm. Vi læser ikke altid uforstyrret og koncentreret.

Digitale tekster skal være brugervenlige og lækre

Vi læser helt anderledes på skærm end på papir. Mere ukoncentreret.

Vi læser ikke ret meget på skærm. Vi skimmmer og skanner 80-90% af det, vi ser online.

Sjove skrifttyper hægter læserne af

Det er fristende at vælge en speciel skrift. Det giver din tekst et unikt præg. Men vælg altid en skrifttype, der er let at læse – hvis du vil have folk til at læse.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Designtip

 

Pak tekst ind i pænt brugervenligt design

Webdesign – samt design af nyhedsbreve – handler ikke om at dekorere. Du skal vælge design, der gør dit indhold brugervenligt. Det skal være lettilgængeligt, overskueligt, lækkert at læse, nemt at finde.

Du narrer folk, hvis du farver udvalgte bidder tekst. Mange vil tro, at teksten er et link. Det er dekoration – ikke brugervenligt design.